Ett av många sätt att lura eller tvinga in oskyldiga i bedrägerier är att i första skedet locka och skapa ett intresse genom inledande telefonsamtal eller sms. Tanken kan vara exempelvis att du ska ringa tillbaka till ett betalnummer och därför genom samtalet ge pengar till ”andra sidan” eller att du skall bli orolig, ringa tillbaka till avsändarnumret och i samtalet lockas teckna diverse tjänster. I det här fallet gäller det senare exemplet.
Falska påståenden på sms
Just nu förekommer ett stort antal SMS där tanken är att du i princip skall ”känna dig ID-kapad”. När du ringer till numret som SMS’et kommer ifrån eller hänvisar till är man inte sen med att rekommendera dig att köpa verksamhetens ID-skydd.
Problemet är att hela situationen är skapad av försäljaren av ID-skyddet. Man försöker alltså tvinga dig eller skrämma dig till att köpa tjänsten.
Så här står det i ett av SMS’en:
”Din ansökan är nu beviljad och inom 1-3 bankdagar får du hem dokumenten som behöver signeras för att hämta ut din beställning. Om du har några frågor kontakta kundtjänst på 08-501 64 098. Med vänliga hälsningar”
Anmäl nummer och SMS här
Först och främst ska du ignorera SMS’et. Om du får andra konstiga SMS eller samtal kan du läsa och anmäla fler händelser på den här länken: SMS och ID-skydd