Bluffsamtal

Telefonbedrägerier allt vanligare

Telefonbedrägerier allt vanligare

I takt med teknologins framsteg har telefonbedrägerier blivit ett allt vanligare brott i Sverige. Bedragare utnyttjar inte bara telefonsamtal utan även direktmeddelanden till moderna telefoner för att lura mottagaren att göra överföringar, sprida skadlig kod eller lämna känslig information, ofta med inslag av stress eller påkallad oro hos den uppringde. Samtalen klassas ofta som Vishing, en förkortning av engelskans Voice Phishing.

Det finns flera 0lika modus, tillvägagångssätt, av telefonbedrägerier. Några av de mest förekommande inriktningarna är:

  1. Bank- och kreditkort: Bedragare hävdar att det har skett en säkerhetshändelse på ditt bankkonto eller kreditkort. Eftersom dessa samtal även görs regelbunden av banker kan det vara svårt att vetat om samtalet är äkta.
  2. Microsoft Support eller IT-fokuserat: Bedragare utger sig för att vara från t ex Microsoft-support och försöker lura dig att tro att din dator har någon form av problem, med mål att du ska installera skadlig programvara och/eller ge bedragaren fjärråtkomst till din dator.
  3. Myndighetssamtal: Bedragare utger sig för att ringa från exempelvis Skatteverket eller Polisen.
  4. Släkting eller närstående: Bedragare låtsas vara släktingar eller närstående i nöd eller ekonomisk knipa.

Vissa av metoderna ovan kan också ske över SMS (även kallat smishing) eller andra typer av meddelanden, som via exempelvis Facebook. Vanligt för de skriftliga försöken är att de vill lotsa dig till en särskilt webbsida där du antingen tar fler steg för att t ex fylla i uppgifter, ladda ner programvara eller annat. Du kan också i värsta fall smittas av virus bara av att besöka länken.

Skydda dig mot telefonbedrägerier

Bedragarnas tillvägagångssätt är i konstant förändring och nya metoder tillkommer hela tiden. De grundar sig dock alltid på en och samma sak, nämligen stress, oro och manipulation. Genom att ha en mer återhållsam inställning till olika kontaktförsök kan du minska risken att drabbas. Förbered dig på att vara skeptisk – det hjälper dig ta säkra beslut.

  1. Var skeptisk: Var skeptisk mot alla inkommande samtal. Var försiktig även om numret ser legitimt ut, eftersom bedragare kan manipulera det och låtsas vara någon annan (spoofing av telefonnummer).
  2. Känn igen dina stressignaler: Var uppmärksam på om ett telefonsamtal framkallar stress och oro, och stanna upp. När du gjort det kan du ta ett rationellt beslut om nästa steg, t ex att verifiera situatonen eller motringa.
  3. Ge inte ut personlig eller känslig information: Var allmänt restriktig med att ge ut personlig information på någon annans begäran.
  4. Verifiera identiteten: Om du får ett samtal från någon som utger sig för att vara från en organisation, bank, eller myndighet, kräv att få återkomma. Leta sedan upp det officiella telefonnumret och ”motring” dit. Detsamma gäller vid kontakt av påstådda släktingar.
  5. Rapportera bedrägeriförsök: Om du blir kontaktad av en bedragare, rapportera det till Polisen på telefonnummer 114 14. Spara allt eventuellt underlag som e-mail, sms och använda telefonnummer. Om du har använt ditt Bank-ID men inte vet i vilken omfattning, kontakat omedelbart din bank. Detsamma gäller vid utlämning av kortuppgifter.
  6. Informera andra: Sprid information om kända telefonbedrägerier eller försök till dina nära och kära så att de också blir medvetna om riskerna och kan skydda sig själva. Detta är särskilt viktigt om du är äldre, eftersom vissa bedrägerier inriktar sig specifikt på en viss ålderskategori.

Telefonbedrägerier blir allt vanligare i Sverige. Genom att vara uppmärksam, skeptisk och inte ge ut personlig information kan du skydda dig själv från att bli drabbas. Anmäl eventuella försök till bedrägeri till Polisen så att de kan vidta åtgärder baserat på exempelvis statistik och eventuella utredningar, och varna andra i din närhet om något händer.

Du kan läsa mer om telefonbedrägerier hos Polisen. Misstänker du att skadan redan skett bör du kontakta din bank för ytterligare råd.

Dela inlägget
Vemringde.se
Vemringde.se
Vemringde.se visar information om nummer och samtal när inte de vanliga söksidorna gör det. Den unika databasen består av tusentals telefonnummer som rapporterats av besökarna själva. Nya rapporter inkommer dagligen.

Läs också

ANNONS