Snart lanseras en teknisk lösning som motverkar spoofing (förfalskning) av svenska mobilnummer från utlandet.
Sedan 2023 har operatörerna Telia, Tele2, Telenor och Tre arbetat tillsammans för att stoppa spoofing av fasta nummer, vilket har varit framgångsrikt. Den 4 november 2024 trädde Post- och telestyrelsens (PTS) reglering i kraft som kräver att operatörerna stoppar spoofing av fasta nummer från utlandet. Den tekniska lösningen för att stoppa spoofing på fasta nummer har redan varit på plats sedan 2023, och miljontals spoofade samtal stoppas varje månad.
Snart även mobilnummer
Nästa mål är att stoppa spoofing av mobilnummer, vilket också omfattas av en reglering från PTS som träder i kraft den 3 mars 2025. För att detta ska bli möjligt krävs en gemensam teknisk plattform som alla operatörer i Sverige ska ansluta sig till. Detta gör att man kan stoppa spoofade samtal oavsett operatör.
Att stoppa spoofing av mobilnummer är mer komplicerat än för fasta nummer. Det innebär att operatörerna måste kunna identifiera om ett inkommande samtal verkligen kommer från utlandet och blockera det om det är spoofat. Detta måste göras i realtid, utan att blockera legitima samtal.
Majoriteten av spoofing-baserade bedrägerier (95%) kommer från utlandet och utförs av organiserade brottsliga nätverk. Målet är att lura personer att tro att de ringer från exempelvis en bank, polisen eller ett säkerhetsföretag för att få dem att lämna ut personlig information eller värdesaker.
Mänsklighet avgör
Trots att tekniska lösningar införs, kommer bedragarna att försöka utveckla nya metoder. Därför är det viktigt att vi alla är fortsatt vaksamma och lär oss att känna igen tecken på bedrägerier, även om tekniken för att stoppa spoofing förbättras.
Anmäl vilseledande metoder och telefonnummer här på Vemringde.se.
Du kan också läsa mer hos Telekområdgivarna