Samtal från falska Europol rings med en robotröst som hävdar att en av dina ID-handlingar, till exempel ID-kort, kan kopplas samman med bedrägerier (”fraudulent activity”).
Alla bedrägeriförsök, även över telefon och internet, är konstruerade på ett speciellt sätt för att få dig att göra en viss sak. Den psykologi som ligger bakom uppläggen kan verka förvånande – bedrägerier är ju oftast omtalade som lätta att känna igen – men ombytligheten och uppfinningsrikedomen hos individerna bakom visar snarare på det motsatta. Försöken är framgångsrika.
Det är vanligt att man använder kända företag och myndigheter på olika sätt. Telefonsamtalen från falska Europol är ett bra exempel.
Rings med robotar och falska nummer
Efter en kort tids tystnad börjar en robot läsa upp ett färdigskrivet manus. Samtalen som sker just nu görs på engelska, med ett tydligt svengelskt uttal (roboten är inställd på att tolka den inmatade texten på svenska och tillför därför svenska språkets egenskaper på manuset).
Telefonnumren som används är ”spoofade”, alltså falska nummer. Rösten i samtalet säger att din ID-handling är på villovägar och har därför sammankopplats med kriminalitet. Du bör, enligt rösten, trycka på knappval 1 för att omedelbart kopplas till en handläggare och få hjälp.
Samtalet är harmlöst
Så länge du inte trycker på någon knapp, eller utför någon handling som att lämna uppgifter, är samtalen i sig harmlösa. Om du däremot lämnat till exempel kortuppgifter legitimerat någon via Bank-ID eller lämnat andra känsliga uppgifter, bör du kontakta din bank för vidare råd.
Europol varnar
Det finns en äldre, publicerad varning hos Europol om tillvägagångssättet.