Telemarketing och hemligt nummer

Det uppkom en diskussion på Twitter mellan @mymlan och @petersvenonius om varför vissa telemarketingbolag använder hemligt nummer (alltså att numret inte går att utläsa). Jag tänkte därför klargöra lite om vilka ”regler” som gäller för företag som använder telefonen som säljkanal eller utför undersökningar.

I Sverige finns en organisation som heter Sverige Callcenter Förening (SCCF), de är en ideell organisation som bland annat arbetar med att utveckla affärsetiska normer och regler för callcenterbranchen. Tillsammans med med SWEDMA har man tagit fram etiska regler för Telemarketing (hela dokumentet i PDF). Den främsta anledningen till att dessa etiska regler finns är att visa på att branchen tar ansvar och distanserar sig från blufföretag. Medlemmar av SCCF förbinder sig att följa dessa regler, medlemsskapet är visserligen frivilligt men det anses som god marknadsföringssed att följa dessa regler så i praktiken gäller de även icke medlemmar.

Bland annat slår reglerna fast att det måste gå att ringa tillbaka om man har ett missat samtal från ett telemarketingbolag. Detta betyder att man inte får använda hemligt nummer, vilket de flesta inte heller gör.

Jag ser därför inte telemarketingbolag som använder hemligt nummer som seriösa, det borde inte heller du göra.

Nu uppmanar jag er inte att strunta i att svara om ett hemligt nummer ringer, många statliga institutioner använder hemligt nummer (till exempel sjukhus) och det kan därför vara mycket viktigt. Jag gör däremot aldrig affärer med någon säljare som ringer från ett hemligt nummer.

Läs gärna igenom resten av de etiska reglerna, där står bland annat hur många gånger man ska behöva ta emot samtal från ett och samma företag under ett dygn. Allt för många rapporter på vemringde.se pekar på att detta inte efterföljs av många företag.

Kommentarer och kritik tas gärna emot!

Om Carl-Fredrik Herö (visa alla inlägg)

Carl-Fredrik Herö arbetar till vardags på Elvenite AB i Karlstad som Web Architect. Där hjälper han företag att bli mer effektiva genom bättre interna samarbetsverktyg, intranät och wikis.
This entry was posted in Telemarketing and tagged , , , , . Bookmark the permalink.